ZOEpolis. Dizajn dla roślin i zwierząt
17.11.2017-14.01.2018, Galeria Dizajn BWA Wrocław
Projektowanie zorientowane na człowieka (human-centred design) to jedno z najpopularniejszych haseł ostatnich lat wśród projektantów i firm. Jednak jeśli się nad tym zastanowimy, okaże się, że dizajn zawsze był nastawiony na człowieka, a – przynajmniej w kulturze zachodniej – homo sapiens stanowił miarę wszelkich rzeczy, co świetnie ilustruje słynny rysunek witruwiańskiego mężczyzny stworzony przez Leonarda da Vinci. Co by się stało gdybyśmy zakwestionowali to hasło? Czy możemy w ogóle pomyśleć o projektowaniu, którego podmiotami byliby nie-ludzie: rośliny i zwierzęta? W jaki sposób taki dizajn byłby w stanie przebudować istniejące relacje między ludzkimi a nie-ludzkimi zwierzętami oraz innymi żyjącymi organizmami?
Celem wystawy Zoepolis. Dizajn dla roślin i zwierząt jest zastanowienie się nad możliwością stworzenia wspólnoty ludzko-nie-ludzkiej, która byłaby mediowana za pomocą przedmiotów materialnych. Kuratorki wystawy, Monika Rosińska i Agata Szydłowska, będą poszukiwały rozwiązań, które traktują zwierzęta i rośliny jako pełnoprawne podmioty procesów projektowych, z uwzględnieniem ich potrzeb i praw. Jednocześnie z krajobrazu nie znika człowiek, który – strącony z piedestału uprzywilejowanego gatunku – wchodzi w skomplikowane, oparte zarówno na kohabitacji, jak i konkurencji, relacje z innymi zwierzętami oraz organizmami żywymi. Stąd tytułowe nawiązanie do koncepcji „zoopolis” Sue Donaldson i Willa Kymlicki, która uwzględnia nadanie zwierzętom obywatelstwa. W tytule wystawy „zoo” jest jednak zastąpione przez „zoe”, „nagie życie”, witalność, która jest wspólna wszystkim żyjącym stworzeniom. Tym samym wystawa będzie starała się spojrzeć na projektowanie z radykalnej perspektywy nieantropocentrycznej.
Główną część wystawy będą stanowiły prace zrealizowane we współpracy z zaproszonymi projektantami i artystami, które w sposób krytyczny interpretują wybrane zagadnienia, takie jak hierarchia gatunków, zwierzęta towarzyszące, czy (nie)ludzka skala w architekturze i urbanistyce. Integralną częścią projektu będzie publikacja, która ukaże się w 2018 roku.
Wystawa współfinansowana jest w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016-2019. Jest ona częścią projektu pod tytułem „Kartografie obcości, inności i w(y)kluczenia. Perspektywa filozofii i sztuki współczesnej” (kierowniczka: dr hab. Magdalena Środa, Wydział Filozofii i Socjologii UW).
Uczestniczki i uczestnicy: Fontarte, Małgorzata Gurowska, Karolina Kotowska i Łukasz Kowalski, Kwiaciarnia Grafiki, Bartosz Mucha, Nenukko, Alicja Patanowska, Maciej Siuda, Michał Szota
Kuratorki: Monika Rosińska, Agata Szydłowska
Projektantki ekspozycji: Pigalopus / Malwina Borowiec, Karolina Chodur
identyfikacja wizualna: Małgorzata Gurowska
ZOEpolis. Design for plants and animals
17.11.2017-14.01.2018, Dizajn BWA Wrocław Gallery
Human-centered design is one of the most popular slogans among designers and companies in recent years. But if we look closer, it turns out that design was always focused on mankind, and at least in Western culture homo sapiens used to be considered a measure of all things – a perfect example of such approach could be the famous drawing of a Vitruvian man created by Leonardo da Vinci. What would happen if we challenged this concept? Can we even think of design whose subjects would be non-humans: plants and animals? How could such an approach rebuild the existing relationships between human and non-human animals as well as other living organisms?
The purpose of the Zoepolis. Design for Plants and Animals exhibition is to consider the possibility of creating a human-non-human community that would be mediated through material objects. The curators of the exhibition, Monika Rosińska and Agata Szydłowska, will look for solutions that treat animals and plants as full-fledged project processors, taking into account their needs and rights. At the same time, they do not forget about man, who – precipitated from the pedestal of a privileged species – enters into a complex, co-habitable and competitive relationship with other animals and living organisms. The title refers to the concept of zoopolis by Sue Donaldson and Willa Kymlicki which includes granting animals citizenship. However, in the title of the exhibition, the word zoo has been replaced by zoe, which means bare life, vitality, in other words, something that is common to all living creatures. Thus, the exhibition will try to look at design from a radical non-anthropocentric perspective.
The main part of the exhibition will be focused on the project completed in cooperation with invited designers and artists who are critical in interpreting selected issues such as the species hierarchy, companion animals, or the human scale in architecture and urban planning. An integral part of the project will be the accompanying publication that is going to be released in 2018.
The exhibition is co-financed by the Minister of Science and Higher Education under the National Programme for the Development of the Humanities in the years 2016-2019. It is a part of a project entitled The Cartographapies of Alienness, Differences, and Exclusion. The Perspective of Philosophy and Contemporary Art (supervisor: Magdalena Środa, Ph.D., Faculty of Philosophy and Sociology, University of Warsaw).
Curators: Monika Rosińska, Agata Szydłowska
Exhibiton design: Pigalopus / Malwina Borowiec, Karolina Chodur
Visual identification: Małgorzata Gurowska
Participants: Fontarte, Małgorzata Gurowska, Karolina Kotowska and Łukasz Kowalski, Kwiaciarnia Grafiki, Bartosz Mucha, Nenukko, Alicja Patanowska, Maciej Siuda, Michał Szota

