Cechą charakterystyczną projektu badawczego “Kartografie Obcości, Inności i w(y)kluczenia. Perspektywa filozofii i sztuki wspołczesnej” realizowanego w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2016-2020 była jego interdyscyplinarność, co pozwoliło na uchwycenie problemu z różnych perspektyw badawczych i metodologicznych. Został stworzony zespół, który składał się z przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych i sztuk, dzięki czemu stało się możliwe kompleksowe zbadanie omawianych zjawisk nie tyle na poziomie eksperckim, lecz na poziome wspólnego dialogicznego wytwarzania wiedzy. Na poziomie instytucjonalnym projekt przyczynił się do współpracy pomiędzy instytucjami nauki i kultury, w wyniku której podmioty pozaakademickie zostały włączone do procesu badawczego, natomiast podmioty akademickie stały się częścią procesu twórczego.
Na podstawie analizy nad innowacyjnymi metodami badań interdyscyplinarnych, np. metoda „mapowania kontrowersji” (Yaneva), dyfrakcji (Haraway, Barad), afirmacji (Braidotti, Grosz), wypracowana została własna metodologia pracy interdyscyplinarnej, dzięki której zespołowi udało się osiągnąć zakładane cele w dialogu między humanistyką, naukami ścisłymi i przyrodniczymi oraz sztuką. Stworzony oraz skutecznie aplikowany przez zespół badawczy “kartograficzny model pracy interdyscyplinarnej” oraz “metodologia stygmergiczna” mogą być nadal wykorzystywane przez badaczy nauk humanistycznych.
W wyniku realizacji projektu dokonano diagnozy problemów społecznych w konkretnych kontekstach kulturowych i poddano analizie problem obcości i inności oraz przeanalizowano ich immanentne związki z wykluczeniem. Szczególną uwagę poświęcono analizie związku pomiędzy obcością i innością a toż-samością (jako “normą dominującą”). Wprowadzono kluczowe dla dalszego rozumienia rozróżnienie pomiędzy zjawiskami obcości i inności, które często używane są jako synonimy oraz wypracowano sposoby rozumienia takich pojęć jak toż-samość, podmiotowość, materia, życie, ciało. Wyłonione i poddane analizie zostały różne figury obcości i inności, opracowano mechanizmy kreowania wizerunku Obcych i Innych oraz jego wpływ na formowanie opinii publicznej. Różne formy wykluczenia i alienacji społecznej przeanalizowane zostały w kontekście kulturowym, antropologicznym, społecznym i politycznym, odwołując się do współczesnej myśli ksenologicznej, filozofii posthumanistycznej, dyskursów postkolonialnych, estetyki, teorii feministycznych oraz badań nad migracjami. Z perspektywy etycznej i politycznej przeanalizowano zjawisko dyskryminacji, dokonano również analizy pojęć takich jak filoksenia, filantropia, caritas, racjonalność, tolerancja, uznanie, solidarność, gościnność.
Zgodnie z zakładanymi celami, zaproponowane zostały alternatywne formy przekroczenia zjawiska wykluczenia i wyobcowania zarówno w badaniach teoretycznych, jak i w działaniach artystycznych. Wypracowane zostały podstawy inkluzywnego myślenia krytycznego, zorientowanego zarówno na teorię, jak i na praktykę. Odrzucono podejście separatystyczno-dualistyczne, argumentowano za tym, że dualistyczne pojmowanie świata, które opiera się na takich opozycjach binarnych jak swój/obcy, zachodni/orientalny, cywilizowany/barbarzyński, język/ciało, teoria/praktyka, kultura/natura, pismo/obraz, człowiek/zwierzę tworzy sytuację wykluczenia.
Poddano analizie nurty filozofii współczesnej takie jak nowy materializm oraz posthumanizm (ich genealogie, główne kierunki i pojęcia oraz perspektywy rozwoju) pod kątem etyki, a zwłaszcza kwestii postrzegania przez te nurty kwestii inności/ obcości oraz wykluczenia. W szczególności przeanalizowano rozumienie pojęcia materii (zwłaszcza ciała) i jego znaczenia dla wyłaniania się kategorii obcości. Poddano także refleksji rozmaite odpowiedzi na wykluczenie pojawiające się w ramach myśli posthumanistycznej, takie jak podmiotowość relacyjna, relacja (kategoria wraz-z), kwestia rozumienia sprawczości, relacji między bytami ludzkimi i nie-ludzkimi (takimi jak nieludzkie zwierzęta czy rośliny), życiem (w znaczeniu zoe) oraz śmiercią (także traumą i chorobą), kulturą a naturą. Dzięki tym analizom możliwe było zaprezentowanie projektu etyki posthumanistycznej, na który składają się cztery zasadnicze kroki: utrzymanie napięcia między binarnymi kategoriami (a nie zastępowanie jednej kategorii – drugą) zilustrowane analizą kategorii zoe, problematyzacja linearnego ujęcia czasu oraz przestrzeni – w odniesieniu do rozumienia trau
my przez pryzmat fizyki kwantowej, przeformułowywanie koncepcji tego, co ludzkie w kategoriach relacyjnych oraz kategoria troski jako metodologii. Troska jawi się tu jako warunek sine qua non życia i produkowania wiedzy, jest też zarazem jedną z postaw wobec inności analizowaną w niniejszym projekcie. Inną badaną odpowiedzią na kwestie wykluczenia (tu w szczególności pojęcia śmieci, nieużytków) jest projekt praktyki styg(e)mergii stworzony przez połączenie wątków filozoficznych i interpretacji sztuki Diany Lelonek.
Ważnym obszarem badawczym w projekcie była kwestia produkowania wiedzy vis-a-vis kwestii inności/ obcości oraz wykluczenia: jakie obszary wykluczenia produkuje współczesna myśl i jakie rozwiązania przynosi? Tu na uwagę zasługuje opracowanie pojęcia wiedz usytuowanych, pojęć szybkiej i powolnej nauki, troski jako metodologii badawczej, diagnoz związanych z funkcjonowaniem nauki we współczesnym świecie, określaniem „krnąbrnych krawędzi” nauki i możliwości dzielenia się kruchością jako odpowiedzią na wykluczenie.
Ważnym elementem projektu była współpraca interdyscyplinarna, w jego ramach wyłonił się model pracy filozoficzno-artystycznej – interdyscyplinarnego modelu procesu twórczego, w której warstwa tekstu splata się z warstwą wizualną – obie zachowują autonomię, a jednocześnie poszerzają nawzajem swoje sensy i możliwe odczytania.
Rezultatem badań teoretycznych nad problemem projektowania oraz nad kwestią możliwości choreografii i tańca analizowanych z perspektywy poza-antropocentrycznej były działania artystyczne. Badaczki wraz z kuratorami i artystami skupili się na analizie związków estetyki i sztuki współczesnej z etyką. Dokonano refleksji nad procesem twórczym jako narzędziem produkowania wiedzy oraz sposobem przezwyciężenia wykluczenia.
W wyniku realizacji projektu badawczego ukazało się 39 publikacji, wśród których 4 książki oraz 2 rozdziały w książkach, 4 numerzy czasopism, 9 artykułów w recenzowanych tomach, 14 artykułów w recenzowanych pismach, 3 artykuły recenzyjne oraz 3 inne publikację. Badaczki brały udział w licznych konferencjach i warsztatach.
Książki:
1. M.Środa, Obcy, Inny, Wykluczony. Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2020
2. M. Rogowska-Stangret, Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2020 (książka w druku).
3. M. Gurowska, M. Rogowska-Stangret, Mandragora. Klasyfikcje, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2020 (książka w druku).
4. Zoepolis pod red. M. Gurowskiej, M. Rosińskiej, A. Szydłowskiej, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2020
Rozdziały w książkach:
1. M. Środa, Obcy u naszych bram, czyli humanizm w potrzasku, Prognozowanie teraniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu, red.: P.Czapliński, J. Bednarek, Katedra Wydawnictwo Naukowe, 2018
2. Rogowska-Stangret, Opowiedzieć świat inaczej. O praktykowaniu utopii w antropocenie, w: Zoepolis pod redakcją M. Gurowskiej, M. Rosińskiej, A. Szydłowskiej, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2020, s. 85-10
Numery czasopism:
1. Numer „Social Sciences”, Feminist New Materialisms. Activating Ethico-Politics Through Genealogies in Social Sciences, 2019, pod redakcją Beatriz Revelles Benavente, Moniki Rogowskiej-Stangret oraz Waltraud Ernst; https://www.mdpi.com/journal/socsci/special_issues/Feminist_new_materialsms; Wstęp: B. Revelles Benavente, M. Rogowska-Stangret, W. Ernst, Feminist New Materialisms. Activating Ethico-Politics Through Genealogies in Social Sciences, „Social Sciences” 2019, 8(11), 296; https://doi.org/10.3390/socsci8110296.
Wydany także w formie książkowej: Feminist New Materialisms. Activating Ethico-Politics Through Genealogies in Social Sciences, pod redakcją Beatriz Revelles Benavente, Moniki Rogowskiej-Stangret oraz Waltraud Ernst, MDPI, Basel 2020, 105s.
2. Numer “Etyki” 58/2019 “Obcość” pod redakcją Magdaleny Środy i Jakuba Dadleza, 288s. oraz w formie elektronicznej: https://etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/issue/view/4/109. Wstęp: M. Środa, J. Dadlez, Wstęp: Obcy, Inny, wykluczony, „Etyka” 57, 2018, s. 7-14
3. Numer „Etyki” 57/2018 „Troska” pod redakcją Moniki Rogowskiej-Stangret i Iulii Lashchuk, 174s. oraz w formie elektronicznej: https://etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/issue/view/2. Wstęp: M. Rogowska-Stangret, I. Lashchuk, Wstęp: Zwrot ku trosce. Troska jako postawa wobec obcości, „Etyka” 57, 2018, s. 5-9.
4. Numer „Przeglądu Filozoficzno-Literackiego” 1/46/2017 „Choroba” pod redakcją Stanisława Gromadzkiego, Moniki Rogowskiej-Stangret oraz Alicji Sawickiej, 509s.
Artykuły w recenzowanych tomach:
1. Monika Rogowska-Stangret, Sharing Vulnerabilities: Searching for “Unruly Edges” in Times of the Neoliberal Academy, w: Teaching Gender: Feminist Pedagogy and Responsibility in Times of Political Crisis, red. B. Revelles-Benavente, A. M. González Ramos, Routledge, London 2017, s. 11-24.
2. Monika Rogowska-Stangret, Material Bodies, w: Gender: Matter, red. Stacy Alaimo, Macmillan Interdisciplinary Handbooks, Farmington Hills, MI: Macmillan Reference USA, 2017, s. 49-63.
3. M. Rogowska-Stangret, Body, The Almanac, red. D. Gauthier, D. Golanska, S. Skinner, http://newmaterialism.eu/almanac/body/body, data publikacji: 21.07.2017.
4. Monika Rogowska-Stangret, Korpor(e)alna kartografia „nowego materializmu, w: Konteksty Feministyczne. Multidyscyplinarnie, red. E. Hyży-Strzelecka, wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017, s. 23-37.
5. M. Rogowska-Stangret, Compartiendo vulnerabilidades. Buscando „fronteras ingobernables”en la academia neoliberal (przekład artykułu Sharing Vulnerabilities: Searching for “Unruly Edges” in Times of the Neoliberal Academy z 2017), w: Género en la Educación. Pedagogía y Responsabilidad Feministas en Tiempos de Crisis Política, red. B. Revelles Benavente, A. M. González Ramos, Morata, Madrid 2018, s. 31-48.
6. M. Rogowska-Stangret, Bodily Encounters with the Animal: the Dog and His/Her Human – Who Are They?, w: Animals and Their People. Connecting East and West in Cultural Animal Studies, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Brill, Leiden 2018, s. 125-138.
7. M. Rogowska-Stangret, Situated Knowledges, The New Materialist Almanac, red. D. Gauthier, S. Skinner, http://www.newmaterialism.eu/almanac/s/situated-knowledges, data publikacji: 22.03.2018.
8. M. Rogowska-Stangret, Caring as methodology: Reading Natalie Jeremijenko and Vinciane Despret diffractively, w: Posthuman and Political Care Ethics for Reconfiguring Higher Education Pedagogies, red. V. Bozalek, M. Zembylas, J. C. Tronto, Routledge, New York 2020, s. 13-26.
9. Iuliia Lashchuk, Ukrainian female migration to Italy. Between mov(i)e and life., w: Borders, Identity and Memory in Media Studies, red. O. Pronkevich, O. Rumyantsev, C. M. Schiro, Palermo 2020, s. 215-232
Artykuły w recenzowanych pismach:
1. Corpor(e)al Cartographies of New Materialism. Meeting the Elsewhere Halfway, Monika Rogowska-Stangret, w: „The Minnesota Review: A Journal of Creative and Critical Writing” 88, 2017, s. 59-68.
2. M. Juelskjær, M. Rogowska-Stangret, A Pace of Our Own? Becoming Through Speeds and Slows – Investigating Living Through Temporal Ontologies of The University, „Feminist Encounters: A Journal of Critical Studies in Culture and Politics”, Volume 1, Issue 1, 2017, Article No: 06, http://www.lectitopublishing.nl/viewpdf/WYQD6AIJ.
3. M. Rogowska-Stangret, Ku dydaktyce afirmatywnej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, VIII (1)/ 198, red. M. Stoch, s. 57-65 oraz w formie elektronicznej: http://studiadecultura.up.krakow.pl/.
4. M. Rosińska, A. Szydłowska, ZOEPOLIS. W stronę dizajnu poza paradygmatem antropocentrycznym, „Kultura Popularna” nr 52 (2) 2017, https://kulturapopularna-online.pl/resources/html/article/details?id=157449
5. M. Rogowska-Stangret, Dziewczynka i pies. O spotkaniu ciało-w-ciało ze zwierzęciem, „Prace kulturoznawcze” 22, 2, 2018, s. 89-106.
6. I. Lashchuk, Displaced Art and the Reconstruction of Memory: Ukrainian Artists from Crimea and Donbas, Open Cultural Studies 2018; 2: 700–709.
7. Środa, M. Obcość, obojętność, okrucieństwo, Etyka 58 (1), 2019, 42-60,https://etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/article/view/1253/1182
8. M. Rogowska-Stangret, Think We Must! (Otherwise), “Philosophy Today” 63(4), 2019, s. 823-844.
9. Cielemęcka, O.; Åsberg, C. Introduction: Toxic Embodiment and Feminist Environmental Humanities, Environmental Humanities (2019) 11 (1): 101–107.
10. M. Rogowska-Stangret, Pushing feminist new materialist vitalism to an extreme: on bare death, “Feminist Theory” onlinefirst, 2020.
11. M. Rogowska-Stangret, O. Cielemęcka, Traces “We” Leave Behind: Toward the Feminist Practice of Stig(e)merging, “Ecozona: European Journal of Literature, Culture and Environment” 11(2), 2020, ss. 178-186.
12. O. Cielemęcka, M. Rogowska-Stangret, Roundtable discussion: Thinking together from within the times that worry us. Olga Cielemęcka, Monika Rogowska-Stangret, Gurminder K. Bhambra, Andrea Pető, Jessie Loyer, Mariya Ivancheva, Nanna Hlín Halldórsdóttir, “Matter: Journal of New Materialist Research” 1(1), 2020, s. 80-108.
13. M. Rogowska-Stangret, O. Cielemęcka, Vulnerable academic performances. Dialogue on matters of voice and silence in academia, “Matter: Journal of New Materialist Research” 1(1), 2020, s. 23-51.
14. Iuliia Lashchuk, Człowiek w drodze. Czytając Zygmunda Baumana, Studia Polsko-Ukraińskie, (7), 2020. s. 233-252
Artykuły recenzyjne:
1. Z książki What If Culture Was Nature All Along?, red. Vicki Kirby, „Hypatia Review Online”, http://hypatiareviews.org/reviews/content/343.
2. Z książki Anthropocene Feminism, red. Richard Grusin, M. Rogowska-Stangret, Feminizmem w Antropocen, Nowa Orgia Myśli 05/17, http://nowaorgiamysli.pl/index.php/2017/12/07/feminizmem-w-antropocen/.
3. M. Rogowska-Stangret, Niech będzie szaleństwo. Odpowiedź na recenzję Aleksandry Derry, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 1(46), 2017, s. 473-487.
Inne:
1. M. Rosińska, A. Szydłowska, Dizajn dla roślin i zwięrząt – słowniczek, „Notes na 6 Tygodni” nr 113, paźdiernik 2017, http://notesna6tygodni.pl/?q=dizajn-dla-roślin-i-zwierząt-–-słowniczek” \n _blankhttp://notesna6tygodni.
2. Inne tańce. Zwrot performatywny w polskiej sztuce XXI wieku., red. Agnieszka Sosnowska, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2019.
3. Bord(h)ers 6X6, red. Iuliia Lashchuk, MitOst, Warszawa 2018.
Uczestnictwo w konferencjach, warsztatach oraz wygłoszone wykłady:
1. Konferencja naukowa Obcość-Inność-Wykluczenie, 9 – 11.12.2016, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, referat wygłoszony przez prof. Magdalenę Środę: Humanistyczny i posthumanistyczny model ksenologii. Punkt widzenia etyki.
2. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w warsztacie: „The Ends of Being Human, or What if Culture was Nature all Along?”, 13-14.01.2017, Heinrich-Heine University, Düsseldorf, gość specjalny: Vicki Kirby.
3. Technicity, Temporality, Embodiment. The 10th International Somatechnics Conference, 30.11-3.12.2016, Byron Bay, Australia, referat wygłoszony przez Monikę Rogowską-Stangret: Temporal cuts in the bodily encounters with zoe.
4. Prezentacja przez Monikę Rogowską-Stangret swojego projektu badawczego: Temporal cuts in the bodily encounters with zoe and the question of trauma beyond anthropocentric paradigm podczas warsztatu z Karen Barad towarzyszącemu konferencji Intra-acting with Karen Barad. New Materialism, Quantum Physics, Science and Technology Studies, and Posthumanist Feminism, 24.10.2016, Aarhus University, Dania.
5. 7th Annual Conference on the New Materialisms: Performing Situated Knowledges: Space, Time, Vulnerability, 21-23.09.2016, Warszawa, referat wygłoszony przez Monikę Rogowską-Stangret (wraz z professor Malou Juelskjær): Becoming through speeds and slows – investigating living through temporal ontologies of the university.
6. I Noc Filozofii: Images, Sciences and Politics, 16.06.2016, Faculty of Arts, Charles University, wykład wygłoszony przez Monikę Rogowską-Stangret: In Search for Ethics in Times of Crises. The Attitudes Towards Others and Selves.
7. Wykład Moniki Rogowskiej-Stangret pt.: „Korpor(e)alne kartografie nowego materializmu i kwestia traumy w ujęciu nieantropocentrycznym”, w Instytucie Slawistyki PAN, 10.05.2016.
8. Udział prof. Magdaleny Środy w panelu dyskusyjnym na temat “Czy wspólnota ludzko-nie ludzka jest możliwa?” w ramach wystawy “Zoepolis. Dizajn dla roślin i zwierząt”, 18.11.2017, Wrocław.
9. Współprowadzenie przez Monikę Rogowską-Stangret warsztatu pt. Matters of voice and silence. How to speak, listen, and keep quiet in academia?, w ramach Training School: Thinking with agency – towards a materialization of a new materialist politics, Arts Santa Monica, 20-22.11.2017, Barcelona.
10. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w konferencji Atheism revisited (25-26.10.2017, Wydział Artes Liberales, Uniwersytet Warszawski), referat wygłoszony: Caring as the stuff of the world – revisiting the ethics of care in feminist new materialisms.
11. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w konferencji Vulnerabilities (6-8.07.2017, Katowice), referat wygłoszony: Murderous and lively. On vulnerable becomings as ethico-political anthropo-de-centering.
12. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w konferencji Vulnerabilities (6-8.07.2017, Katowice), odpowiedź pt. Unwilling Ends: Provocations to Politics na wykład główny prof. Asmy Abbas.
13. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w konferencji 8th Annual Conference on the New Materialisms: The Ethics of Decolonizing Nature and Culture (7-9.06.2017, Paryż), referat wygłoszony: On bare life and bare death in touch, w ramach panelu: Death, Necropolitics, and the Posthuman in the Anthropocene, respondentka: prof. Rosi Braidotti.
14. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w warsztatach „Plantarium” na Linköping University, Szwecja, prezentacja projektu: Thinking autism and trees together. Temporality in the bodily encounters with zoe.
15. Wygłoszenie wykładu przez Monikę Rogowską-Stangret pt. Becoming Through Speeds and Slows – investigating living through temporal ontologies of the University w ramach Tema Genus Higher Seminar, Linköping University, Szwecja, 31.03.2017.
16. Prowadzenie przez Agate Szydłowską warsztatów dla dzieci pod tytułem „Znak: Zoepolis” oraz oprowadzanie kuratorskie w ramach wystawy „Zoepolis. Dizajn dla roślin i zwierząt”.
17. Prezentacja przez Iuliię Lashchuk projektu badawczego podczas udziału w kursie prof. Rosi Braidotti “Posthuman Ethics in the Anthropocene” w ramach Utrecht Summer School, Utrecht University, Utrecht, Holandia, 19.08-25.08.2017
18. Uczestnictwo Iulii Lashchuk w konferencji (e)motions Cultural Literacy in Europe: Second Biennial Conference (Warszawa 10-12.04.2017), wygłoszony referat: Migrated art and reconstruction of the memory. Ukrainian Artists form Crimea and Donbas.
19. Uczestnictwo prof. Magdaleny Środy w Konferencji Naukowej Obcość, Inność, Norma, Instytut Filozofii UW, 10.03.2018, wykład otwierający: Inność? Obcość? Norma?
20. Uczestnictwo prof. Magdaleny Środy w Konferencji Naukowej „Etyka, moralność i przestrzeń publiczna”, 26-27 października 2018, referat wygłoszony: O potrzebie moralności życia publicznego.
21. Uczestnictwo prof. Magdaleny Środy w Konferencji „Kobieta w XXI wieku – między liberalizmem a konserwatyzmem”, 22-23 listopada 2018, wykład otwierający: Kobieta w XXI wieku.
22. Organizacja przez Monikę Rogowską-Stangret warsztatu Thinking with Karen Barad z dr Malou Juelskjær (Danish School of Education, Aarhus University), 15.01.2018.
23. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w warsztacie “Reading Room” zorganizowanego przez Terra Critica i Casco Art Institute, Utrecht: “Un/learning: the p/re/distribution of knowledge”, 27.03.2018.
24. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w konferencji 9th Annual Conference on the New Materialisms: Urban Matters: Material Engagements with Communities and Borders in Times of Movement (20-22.06.2018, Utrecht), referat wygłoszony: Caring as methodology. Reading Natalie Jeremijenko and Vinciane Despret diffractively.
25. Uczestnictwo Iulii Lashchuk w kongresie III Congreso de Investigaciones Jóvenes con Perspectiva de Género, Instituto de Estudios de Género (Universidad Carlos III de Madrid), 13-15.06.2018; referat wygłoszony: Crossing Bord(h)ers. Ukrainian artists abroad.
26. Uczestnictwo Iulii Lashchuk w konferencji Ukraine: 100 years of independence experience, koło doktorantów “Ucrainica”, 14-15.04.2018, referat wygłoszony: Долаючи кордони. Феномен української жіночої міграції в мистецтві (w. j. ukraińskim).
27. Uczestnictwo Iulii Lashchuk w Konferencji Naukowej Obcość, Inność, Norma, Instytut Filozofii UW, 10.03.2018, referat wygłoszony: „Migrantka jako Obca”.
28. Prowadzenie przez Iuliię Lashchuk warsztatu pt. „Granice Obcości – Języki Inności: szaleńcy, czarownice i ludzie o psich głowach” w ramach wystawy „Sąsiedzi”, Muszeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (8.11.2018).
29. Uczestnictwo Moniki Rogowskiej-Stangret w audycji w Radiu Kapitał – Materie prowadzonej przez Agatę Szydłowską i Małgorzatę Gurowską: https://www.mixcloud.com/
30. Uczestnictwo prof. Magdaleny Środy w Konferencji Naukowej „Kobiety w działaniu” organizowanej przez Instytut Tolerancji Uniwersytetu Łódzkiego, oraz Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet WSMiP UŁ, Łódź. Wygłoszony wykład plenarny: Polityka – etyka – płeć, 21 listopada 2019.
31. Uczestnictwo prof. Magdaleny Środy w Konferencji Naukowej “Etyka i emocje”, referat wygłoszony: O obojętności, milczeniu i zapominaniu w sferze polityki, 25-26 października 2019 r., UW.
32. Uczestnictwo Agaty Szydłowskiej i Moniki Rosińskiej w konferencji WHO CARES? 8th biannual Nordic Design Research Society (Nordes) conference na Aalto University z referatem: Zoepolis: Non-anthropocentric design as an experiment in multi-species care.
33. Uczestnictwo Iulii Lashchuk w warsztacie międzynarodowym International workshop „B/orders of Ukrainian diasporas cultural representations”, Czarnomorski Uniwersytet Narodowy im. Petra Mohyły, Ukraina, z referatem: Why gender matters in migration and art?, 17-18 maja 2019
Działania artystyczne:
1. Organizacją przez Agnieszkę Sosnowską rezydencji artystycznych „Sprzężenia zwrotne – przyjmowanie i nadawanie formy”. Była to seria pobytów twórczych dla polskich artystów sztuk performatywnych skupionych wokół tematu obcości i wykluczenia. Artyści zostali wybrani na podstawie otwartego naboru projektów. Punktem wyjścia projektów rezydentów były pytania o twórczą i destrukcyjną moc ciała oraz możliwość myślenia poza dualistycznymi podziałami na swój/obcy, mężczyzna/kobieta, język/ciało, kultura/natura czy człowiek/zwierzę.W ramach projektu w 2018 odbyły się trzy rezydencje performatywne kuratorowane przez dr Agnieszkę Sosnowską:
1) Maria Zimpel, Ciało i fikcja, performans, pokazy: 23-24 maja 2018
2) Ania Nowak, Ohne Titel 3, performans, pokazy: 26-27 maja 2018
3) Karol Tymiński, Ogrodnik, performans, pokazy: 26-27 maja 2018
4) Alex Baczyński-Jenkins, Untitled, performans, pokazy: 31 marca 2019
2. Wystawa “Zoepolis. Dizajn dla roślin i zwierząt”. Galeria BWU Dizajn, Wrocław (17.11.2017 – 14.01.2018), kuratorki: Agata Szydłowska i Monika Rosińska. Druga część wystawy pt. „Zoepolis. Dizajn dla chwastów i szkodników”, odbyła się w Krakowskiej Galerii Nośnej 23.11–15.12.2019.
3. Realizacja projektu artystyczno-badawczego Iulii Lashchuk Bord(h)ers w ramach Laboratorium Sztuki Społecznej, Lublin 12.08-9.09.2016 oraz wystawa artystyczna Bord(h)ers (Galeria Labirynt 2, Lublin).