Redakcja tomu/Editors: Monika Rogowska-Stangret, Iuliia Lashchuk

Numer jest dostępny pod linkiem/available for reading (in Polish with English annotations): https://etyka.uw.edu.pl

Artykuły

Kamila Anna Kolebacz
Pojęcie „troski” w filozofii Sokratesa i Platona. Epimeleia i melete / 11

Aleksandra Kanclerz
Etyka troski Carol Gilligan i Nel Noddings a moralny partykularyzm / 29

Marta Hekselman
Obscena praktyk opiekuńczych. Obrzędy intymne Zbigniewa Libery / 45

Monika Świerkosz
Ciała podatne na zranienie. Judith Butler, samozniszczenie i radykalne akty oporu / 69

Agnieszka Żok
Troska czy opresja – współczesny dyskurs genetyczny w kontekście myśli transhumanistycznej / 87

Joanna Bednarek
„Nie nasze dzieci”. Naturalizm, reprodukcyjny futuryzm i potworne macierzyństwo / 101

Aleksandra Andrzejewska
Ekologiczna etyka ze spektrum posthumanizmu. Zarys perspektywy i przypadek ogrodu działkowego / 121

Ewa Bińczyk
Troska o postprzyrodę w epoce antropocenu / 137

Recenzje

Dominika Dzwonkowska
Argument za włączeniem aksjologii do nauki i techniki / 157

Miłosz Markiewicz
Intra-aktywne kartografie neomaterialistycznej produkcji wiedzy / 163

 

O numerze:

Pomysł na poświęcenie numeru Etyki trosce pojawił się w trakcie prac nad projektem Kartografie obcości, inności i w(y)kluczenia. Perspektywa filozofii i sztuki współczesnej. Jego kierowniczka prof. Magdalena Środa badając postawy wobec obcości, „które skłonność do dyskryminacji i wykluczania innych mają przezwyciężyć”, wymienia ich sześć, zaznaczając przy tym możliwość rozwinięcia tej klasyfikacji. Są to: „grecka postawa gościnności, chrześcijańska postawa miłości, nowożytna idea racjonalności, oświeceniowa tolerancja, heglowska kategoria uznania oraz idea solidarności”. Lista ta ma – między innymi – tę zaletę, że można ją – i to zgodnie z intencją autorki – wzbogacać. Proponujemy zatem w niniejszym numerze pomyśleć o trosce jako o postawie wobec obcości, pytając jednocześnie zarówno o to, jak możemy dziś – u schyłku drugiej dekady XXI w. – rozumieć troskę, jak i o to, czym jest owa obcość, ku której naszą troskę kierujemy.